Od 1. ledna 2026 vstupuje v účinnost nové nařízení vlády 322/2025 Sb. o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazů, které nahradí stávající nařízení vlády 201/2010 Sb. o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu.
Hlavní změny zahrnují nové členění pracovních úrazů a způsob jejich hlášení a zasílání záznamu.
Pracovní úrazy jsou nově členěny na: smrtelný pracovní úraz, závažný pracovní úraz, úraz s pracovní neschopností delší než 3 dny a lehký pracovní úraz.
Evidenci úrazů i nadále vede zaměstnavatel elektronicky nebo v listinné podobě v knize úrazů. Není již však potřeba uvádět počet odpracovaných hodin před úrazem.
Zásadní novinkou je povinnost zaměstnavatelů ohlašovat a zasílat záznamy o pracovních úrazech elektronicky prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce (SÚIP), který by měl být zprovozněn od ledna 2026.
Bezprostřední ohlášení úrazu se týká závažného nebo smrtelného úrazu. Ohlášení oblastnímu inspektorátu práce se zasílá prostřednictvím portálu. Dále se tento úraz hlásí i odborové organizaci a zástupci pro BOZP (pokud existují), Policii ČR (při podezření na trestný čin nebo smrtelném úrazu) a zdravotní pojišťovně zaměstnance (v případě smrtelného úrazu). Forma ohlášení může být elektronická i listinná, v rozsahu, který definuje příloha č. 2. nařízení.
Prostřednictvím portálu se inspektorátu práce následně zasílá záznam o úrazu, který se týká všech úrazů s pracovní neschopností nad 3 dny a samozřejmě i závažných a smrtelných úrazů. Termín odeslání je do 15 pracovních dnů ode dne, kdy se zaměstnavatel o úrazu dozví. Záznam o pracovním úrazu je nutné zaslat také Policii ČR (při podezření na trestný čin nebo smrtelný úraz), zdravotní pojišťovně a pojišťovně, u níž je zaměstnavatel pojištěn pro účely náhrady škody.
Zaměstnavatel také vytiskne nebo elektronicky uloží záznam o pracovním úrazu z portálu úřadu, zajistí jeho podpis všemi dotčenými osobami a uchová jej 10 let. Kopii záznamu bez odkladu předá zraněnému zaměstnanci, zástupci pro BOZP, odborové organizaci (pokud u něj působí) a v případě smrtelného úrazu rodině postiženého.
Zjistí-li zaměstnavatel nové skutečnosti, které mění obsah záznamu, je povinen jej aktualizovat v portálu úřadu a opětovně odeslat všem příslušným institucím (inspektorát, Policie, pojišťovna atd.).